چراغ های بدون راهنمایی

http://uupload.ir/files/xcd9_%D9%81_(12).jpg




سال ها پیش از این که بجنورد به مرکز استان تبدیل شود، با جمعیتی به قامت یک شهر کوچک با حواشی اندک، روزگار می گذراند که چندان نیازی به چراغ راهنمایی برای عبور اتومیبل ها و رهگذران احساس نمی شد!

اما پس از تقسیم خراسان بزرگ و افتتاح انواع مراکز مدیریتی در هر کوی و برزنی، به یکباره خیابان ها برای آمد و شد تعداد اتومیبل هایی که طی چند ماه، افزایش چشمگیری یافته بودند، تنگ شدند و معضلی حل ناشدنی با نام مبارک" ترافیک" پنجه در پنجه ی مدیران شهری انداخته که متاسفانه تا امروز نتوانسته اند قدمی او را به عقب برگردانند!

و ظاهرا، یکی از شاخص های توسعه و آبادانی در هر منطقه ای، شاید برقراری نظم و عدالت اجتماعی به سیله ی مدیران و رعایت قوانین، از سوی شهروندان باشد.
موضوعی بغرنج از یک حلقه ی مفقوده که یک سوی آن رانندگان متخلف هستند و دیگر سوی، ماموران راهنمایی که عملاً بر سر گذرگاه ها حضور محکمی ندارند و شهر، به امید چراغ هایی رها شده است که به اندک وزش توفانی، خاموش و با بارش چند قطره باران از کار باز می مانند و به شهروندان چشمک می زنند!

این مرکز استان، با حدود 30 عدد چراغ راهنمایی سه زمانه در حال مدیریت است که به طور معمول و در طول هفته، اکثر آن ها دچار مشکلات فنی هستند که تا امروز فریاد رسی برای تعمیر و بازسازی آن ها پیدا نشده است! هر چند می توان با کمک گرفتن از تکنولوژی انرژی خورشیدی، به راحتی این نقصه را رفع کرد.

اما حتی حضور پرفسور سمیعی هم باعث نشد تا در تقاطع منتهی به خیابان دانشگاه آزاد و پیام نور، چراغی سه زمانه نصب شود، که حداقل بشود ادعا کرد که فرهنگی ترین بخش این شهر، با قوانین راهنمایی و رانندگی اداره می شود!
هر چند تا امروز، تعداد بی شمار تصادم اتومبیل های حامل دانشجویان در همان منطقه، نتوانسته است به مدیران شهری بقبولاند که راه اندازی چراغ سه زمانه، هم به کاهش صدمات جبران ناپذیر کمک می کند و هم مانع از خطاهای مداوم رانندگان و موتور سواران متخلفی خواهد شد که همواره تصور می کنند، حق با آن هاست!

دردناک تر این که، جدای از سوت و کور بودن بازار چراغ های راهنمایی در روزهای بارندگی، اصلی ترین چراغ ها از جمله تقاطع 17 شهریور و باسکول و چهارراه چه کنم، چند سالی ست شب ها از حدود ساعت 22، به چشمک زن تغییر حالت می دهند و آن جاست که برای عبور از مسیر اصلی با اتومبیل، نوای دل انگیز فحش و ناسزای کسانی را بشنوی که برای عبور، تنها خود را محق می دانند!

امیدواریم طراحان شهری که در ادارات تصمیم گیرنده ی مدیریتی مختلف مشغول به خدمت رسانی هستند، برنامه ای مدون و پایدار برای حفظ حقوق شهروندی طراحی کرده که افزایش تعداد چراغ ها و حضور مداوم ماموران راهنمایی در ساعات اوج ترافیک، از جمله ی این برنامه ریزی ها است!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
احسان حصاری مقدم
18
مهر




تاریخ : یکشنبه 19 شهریور 1396 | 06:19 ق.ظ | نویسنده : سیداحسان سیدی زاده | نظرات
.: Weblog Themes By VatanSkin :.